onsdag 19 september 2012
Dagen efter första närstudiedagen
Igår träffades gruppen första gången. Början var lite försiktig men bli-bakanta-med varandra-övningarna bröt isen. Eftermiddagen var gruppen/grupperna livligt diskuterande.Fyra grupper fick fyra teman att bearbeta före nästa närstudiedag. den grupp jag kom med i skulle, om jag minns rätt,ta sig an doodle, creative common, google och skype.
Inspirerad av gårdagen inledde jag med att googla creative common och jag hittade en kul grej. En YouTube video på ca 8 minuter som är mycket informativ. Och nu till följande utmaning att lyckas dela med mig av min upptäckt till de andra. Jag tror jag klickar på länk, klipper in länken och ser vad som händer.
http://www.youtube.com/watch?v=Yd9dP3vlOyk
Oink - så enklet var det inte för det hände visst ingenting. Men http-tjafset i början kom två gånger kanske det blir bättre om jag putsar bort ena...
Nu kom min 14 åring till hjälp, få se om vi lyckas bättre när vi är två. Men nej! Samma procedur med lika klent resultat. Men skam den som ger sig. Nu hoppas jag att någon av er andra hjälper mig.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Men hallo, kan man inte dela in sina inlägg i stycken osv. Nu är ju allt en ända lång text.
SvaraRadera"kan man inte dela in sina inlägg i stycken osv."
SvaraRaderaju, det kan man, och vanligtvis brukar det inte ens vara svårt :) När du börjar ett nytt inlägg, öppnas Skriv-luckan automatiskt. Den är vad man kallar wysiwyg-editor (what you see is what you get) och om du klickar två gånger på enter, får du en tom rad mellan paragraferna, just som du skulle vänta.
När situationen nu är sådan, att allt ligger i en lång textmassa, gissar jag, att du har av misstag råkat på HTML-sida i stället (kanske då när du försökte klistra länk). Om man är i HTML-editor, måste man skriva kod för att få tomt mellan paragraferna! Om du vill stycka det här inlägget i bitar, försök det här:
Välj Inlägg i "maskinrummet" och leta det här inlägget, klicka redigera. Klicka HTML i vänstra hörnan. Klicka kursorn dit du vill sätta tom rad. Skriv två gånger kod för "line break", kod är br och det skall du sätta innom <> (täcken för mindre som br tecken för större som, inget mellanrum mellan < och br eller > och br. Det går inte och visa det direkt, för Bloggar tolkar kod också här i kommentarerna, och bara gör en tom rad om jag försöker visa koden åt dig!) Klicka Skriv, så kommer du tillbaka till vanlig wysiwyg.
YouTube video inbäddar du så här:
- klicka svarta "klaff"-ikon bredvid bild-ikon
- välj: från YouTube
- ge sökord (t.ex. Creative Commons), tryck enter
- skrolla ner tills du hittar rätt video, klicka på det och klicka välj (enter går också bra)
Där har du det! Jag tror, att du klarar det utan hjälpvideo, men om du vill, kan du titta min instruktionsvideo (tyvärr på engelska) Embedding a YouTube video. Den och andra likadana infovideon kan du också hitta på HAAGA-HELIAs Screenr-konto, http://www.screenr.com/user/HAAGAHELIA_AOKK.
- Irmeli